Αφορμή για το συγκεκριμένο μάθημα στάθηκε ένα περιστατικό
πριν 2 μήνες περίπου (συνεπέστατη η κυρία, δε φταίω όμως, μας έφαγε η
Φρικαντέλα!) όταν ένα αγοράκι μου ήρθε κλαίγοντας για να μου πει πως τον είπαν «γυναίκα»
επειδή στα αθλητικά του παπούτσια υπήρχαν μερικά ροζ σημεία.
Κάποια άλλη μέρα κι ενώ ζωγράφιζα στον πίνακα καρότα, καρδούλες και μπαλόνια για την πράξη της πρόσθεσης
(μέχρι εκεί φτάνουν οι ικανότητές μου στη ζωγραφική) κάποια αγοράκια γέλασαν
και είπαν ότι η άσκηση με τις καρδούλες είναι μόνο για τα κορίτσια. «Τι εννοείτε,
τα αγόρια δεν έχετε καρδούλα;;;» ρώτησα και έμειναν να με κοιτάνε σαν να τους είχα
μόλις εξηγήσει το Πυθαγόρειο Θεώρημα.
Ξεκινήσαμε, λοιπόν, μοιράζοντάς τους κόλλες με το παρακάτω ερώτημα
και τα δύο αυτά παιχνίδια, χωρίς να αναφέρω τις λέξεις κούκλα και σπαθί.
Όπως ήταν αναμενόμενο, όλα τα αγοράκια διάλεξαν το σπαθί και
τα κοριτσάκια την κούκλα.
Στη συνέχεια μοίρασα το ίδιο ερώτημα με τα ίδια αντικείμενα,
με τη διαφορά όμως ότι τώρα ήταν χρωματισμένα. (Σε έγχρωμη εκτύπωση για
προφανείς λόγους).
Κατάλαβαν ότι κάπου υπάρχει παγίδα και άρχισαν να γελούν
αμήχανα αλλά σύντομα διάλεξαν και πάλι παιχνίδι. Το 1/3 των παιδιών άλλαξαν τώρα
την επιλογή τους και διάλεξαν το παιχνίδι του οποίου τα χρώματα «ταιριάζουν»
στο φύλο τους. Στη συζήτηση που ακολούθησε ακούστηκαν διάφορες γνώμες: «Σπαθί
ήθελα πριν, σπαθί ήθελα και μετά», «Τώρα η κούκλα έγινε αγορίστικη» κ.α. ενώ τα
παιδάκια που άλλαξαν επιλογή παραδέχτηκαν πως κοίταξαν μόνο το χρώμα και όχι το
ίδιο το παιχνίδι.
Έπειτα ακολούθησαν κάποιες εικόνες με τις οποίες προσπάθησα
να τους δώσω να καταλάβουν πως τα χρώματα δεν απειλούν την ταυτότητά μας, ούτε
τα αντικείμενα που χρησιμοποιούμε, ούτε τα ρούχα ή τα παιχνίδια μας. Είναι κορίτσια,
είναι αγόρια και αυτό δεν μπορεί να αλλάξει. Θέλω να είναι ελεύθερα να παίζουν
με ό,τι τους αρέσει, να ντύνονται όπως τους αρέσει, να τρώνε, να τραγουδούν και
γενικά να ζουν απαλλαγμένα από απαγορεύσεις στερεοτυπικών αντιλήψεων.
Το δεύτερο μέρος του μαθήματος είχε να κάνει με τα επαγγέλματα. Τους μοίρασα κόλλες με τις παρακάτω εικόνες ζητώντας να αντιστοιχίσουν τα αντικείμενα που αντιπροσωπεύουν διάφορα επαγγέλματα με το πρόσωπο που τα εξασκεί. (άντρας ή γυναίκα). Πριν προλάβω να το διευκρινίσω, ένα αγοράκι με ρώτησε "Κι αν κάποιο το κάνουν και οι δύο;" "Θα το αντιστοιχίσετε και με τους δύο". Όσο εξηγούσα τη δραστηριότητα δεν κατονόμασα τα επαγγέλματα για να μη δώσω "φύλο" στις λέξεις και τα προϊδεάσω. (π.χ. Αυτά τα αντικείμενα έχουν να κάνουν με τη μαγειρική, αυτά με το χτίσιμο κτλ). Για τον ίδιο λόγο επέλεξα μόνο αντικείμενα και όχι ανθρώπινες φιγούρες. (εκτός από το μπαλέτο που όσα αντικείμενα βρήκα παρέπεμπαν σε γυναίκα.)
Σχεδόν όλα τα παιδιά αντιστοίχισαν στη γυναίκα τη μαγειρική, το μπαλέτο και το κομμωτήριο ενώ στον άντρα το χτίσιμο, τον διαιτητή και τον πιλότο. Πολλά παιδιά ωστόσο έβαλαν και στον άντρα το κομμωτήριο και τη μαγειρική κι επίσης τον διαιτητή στη γυναίκα, εξηγώντας πως τα έχουν δει όλα αυτά. Έτσι, προχωρήσαμε στις επόμενες φωτογραφίες με ανθρώπους που εξασκούν επαγγέλματα ασυνήθιστα για το φύλο τους.
Συμφωνήσαμε πως άντρες και γυναίκες μπορούν να κάνουν σχεδόν όλα τα επαγγέλματα. Βέβαια, αυτό έχει να κάνει με τις ικανότητες που απαιτεί το κάθε επάγγελμα, όπως η σωματική δύναμη, η δεξιοτεχνία κ.α. και το ποιοι άνθρωποι τις διαθέτουν.
Ξεκινάει το πρώτο: "Ποδοσφαιριστής ή τραγουδιστής", το δεύτερο: "τραγουδίστρια"... Να μην τα πολυλογώ, φτιάξαμε συγκρότημα και σε λίγο βγάζουμε το CD!
Σχεδόν όλα παραδέχτηκαν ότι το είχαν πει αυτό "όταν ήταν μικρά"! Κι έτσι μιλήσαμε για σύγχρονους σούπερ-ήρωες και πριγκίπισσες.
Και κάποιες χρήσιμες συνήθειες!
Όταν χρειάζεται να τους μοιράσω χρωματιστά χαρτιά για κάποια δραστηριότητα, δε διαλέγω τα χρώματα αλλά δίνω στην τύχη, κάτι που το έχουν συνηθίσει πλέον και λένε και από μόνα τους "Δεν έχει να διαλέγουμε!". Κάτι άλλο που με διευκολύνει πολύ είναι να μην ψάχνω κάθε φορά "αγορίστικα" και "κοριτσίστικα" αυτοκόλλητα και σφραγίδες αλλά να χρησιμοποιώ παρόμοιες φιγούρες για όλους, ζωάκια, μπάλες, σχολικά είδη, ανθρωπάκια κτλ. Πλέον κανείς δεν ξεχωρίζει τα αυτοκόλλητα και μάλιστα γέλασα μια μέρα με ένα αγοράκι που του έτυχε στο τετράδιο αυτοκόλλητο με ένα κορίτσι που τα μαλλιά της ανέμιζαν και είπε: "Χαχα! Εμένα μου έβαλε μια τρελή!"
Κι αυτά γιατί δεν ονειρεύομαι για τα αγόρια μου να γίνουν οι ήρωες των κινουμένων σχεδίων, ατρόμητοι, καταπιεσμένοι, χωρίς ίχνος συναισθημάτων και αδυναμιών, ούτε για τα κορίτσια μου να γίνουν άβουλες πριγκίπισσες που πάντα θα περιμένουν κάποιον να τους σώσει. Θέλω να σώζονται μόνες τους (όπως και για τα αγόρια μου) και αργότερα να σώζουν κι άλλους.
Δεν έχω λόγια! Συγχαρητήρια συναδέλφισσα!Το κλέβω! Δεν έχεις αντίρρηση;
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστώ πολύ! Όχι, καμία! Θα τους αρέσει!
ΔιαγραφήΜπράβο !!!!!! Εξαιρετική δουλειά !!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΝα 'στε καλά!
ΔιαγραφήΕύγε συνάδελφε! Υπέροχη ιδέα! Καταπληκτικό υλικό! Εξαίρετη οργάνωση των δραστηριοτήτων & διαφωτιστικότατη η ανάρτηση!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστώ για τα καλά λόγια!
ΔιαγραφήΕκπληκτικός τρόπος να ευαισθητοποιηθούμε όλοι μας στα έμφυλα στερεότυπα . Συγχαρητήρια !
ΑπάντησηΔιαγραφήΘα το κλέψω κι εγώ συναδελφισσα! !!!!Εξαιρετικό και ως άρθρο και ως ιδέα και ως υλοποίηση!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕκπληκτική ιδέα πραγματικά! Εξαιρετική δουλειά και μπράβο σου που το μοιράζεσαι μαζί μας!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕξαιρετικό!Μπορώ να το χρησιμοποιήσω απ΄ότι κατάλαβα...
ΑπάντησηΔιαγραφήΣας ευχαριστώ πολύ! Φυσικά και μπορείτε να χρησιμοποιήσετε όλο το υλικό (στην τάξη σας)!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚάντε μια χάρη σε όλα τα παιδιά και τους γονείς αυτής της χώρας: κλωνοποιήστε τον εαυτό σας και μοιράστε τον στα σχολεία! Ευχαριστώ εκ των προτέρων :)
ΑπάντησηΔιαγραφήΧαχαχα!!! Το κάνω εν μέρει, αναπληρώτρια είμαι!! :P Να 'στε καλά!
ΔιαγραφήΥπεροχο.. Δειχνει πραγματικο πολύ ενδιαφερον προς τα παιδια, πραγματικη ενασχοληση για ένα τοσο σημαντικο θέμα διαπαιδαγώγησης, το οποιο αργοτερα γινεται σταση ζωης. Αν και δεν είμαι εκπαιδευτικος, το "κλεβω" για τα παιδακια μου!
ΑπάντησηΔιαγραφήΑκριβώς! Από την παιδική ηλικία διαμορφώνεται ο χαρακτήρας των ανθρώπων. Εμείς τα "πλάθουμε" με άλλα λόγια! Καλή διασκέδαση με τα παιδάκια σας!
Διαγραφήδεν εχω λογια...το ζητημα των εμφυλων ταυτοτητων παραμελειται πολυ συχνα και ειναι τοσο σημαντικο...μπραβο σας...!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαταπληκτικό. Ειμαι δικηγορος και σ´ενα συμβολαιο που κρατουσε ωρες χητηςα συγγνωμη επειδη ηθελα να τσεκαρω τι κανει το μωρο στο σπιτι. Ο συναδελφος δικηγορος χωρισμενος που μεγαλωνε αυτος το γιο του μου απαντησε:" Προς θεού συναδελφε! Μάνες ειμαστε κι εμεις και καταλαβαινουμε!!!" Καθε εόλος μπορει να ταιριαξει σε καθε φύλο...
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυγχαρητήρια! Είστε πηγή έμπνευσης!
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ πολύ ενδιαφέρον!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕξαιρετική δουλειά!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕξαιρετική ανάρτηση και υπέροχες ιδέες,σε ευχαριστώ που τις μοιράστηκες!
ΑπάντησηΔιαγραφήΜα τι εξαιρετική δουλειά ήταν αυτή που κάνατε!!! Τα θερμά μου συγχαρητήρια!!!! Μπράβο σας!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΜπράβο, Μπράβο κι από μένα!!! Εκπληκτική προσέγγιση στερεοτύπων! !!
ΑπάντησηΔιαγραφή!!!!!!!!!!!!!!! Μπράβο σας! Δεν έχω λόγια!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήφοβερός ο τρόπος προσέγγισης του θέματος!!! μπράβο σας!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕ Ξ Α Ι Ρ Ε Τ Ι Κ Ο ! !μπραβο σας...
ΑπάντησηΔιαγραφήΣας ευχαριστώ όλους!
ΑπάντησηΔιαγραφήΔε μπορώ να φανταστώ κάποιον να διαβάζει το άρθρο και να μη μένει άφωνος. Ήταν απίστευτη πηγή έμπνευσης για μένα που άσπρισαν τα μαλλιά μου στα σχολεία κι ακόμα δεν έχω μάθει τίποτα :-)
ΑπάντησηΔιαγραφήΝα 'στε καλά!
Διαγραφήτέτοιες δουλειές δεν πρέπει να αργοπορούν....πολλά μπράβο
ΑπάντησηΔιαγραφήΠροσπάθησα να κάνω το ίδιο πριν 3 χρόνια σε σχολείο που δούλευα ως εκπαιδευτικός θεατρικής αγωγής με ανάλογες δραστηριότητες και θεατρικούς αυτοσχεδιασμούς. Διαμαρτυρήθηκαν (συγκεκριμένοι) γονείς, το θέμα πήρε διαστάσεις, η διευθύντρια ίσες αποστάσεις. Το project (εγκεκριμένο από την διεύθυνση πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης) σταμάτησε. Χρειάζονται σεμινάρια για εκπαιδευτικούς και γονείς. Χρειάζεται ευαισθητοποίηση στα ΜΜΕ (σκεφτείτε τα στερεότυπα που αναπαράγουν οι ελληνικές σειρές που βλέπουν τα παιδιά).
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυναδελφοι,θα ηθελα να παρατηρησω οτι πρωτα οικοδομουμε σταθερη ταυτοτητα στο παιδι , ξεκινωντας απο τα φυσικα χαρακτηριστικα του ανθρωπου (π.χ. ειμαι κοριτσι) και κατοπιν αποδομουμε τυχον αρνητικα στερεοτυπα ...
ΑπάντησηΔιαγραφή