Τετάρτη 13 Ιανουαρίου 2016

Θάλασσα μόνο για αγόρια, ουρανός μόνο για κορίτσια!

Αφορμή για το συγκεκριμένο μάθημα στάθηκε ένα περιστατικό πριν 2 μήνες περίπου (συνεπέστατη η κυρία, δε φταίω όμως, μας έφαγε η Φρικαντέλα!) όταν ένα αγοράκι μου ήρθε κλαίγοντας για να μου πει πως τον είπαν «γυναίκα» επειδή στα αθλητικά του παπούτσια υπήρχαν μερικά ροζ σημεία.
Κάποια άλλη μέρα κι ενώ ζωγράφιζα στον πίνακα καρότα, καρδούλες και μπαλόνια για την πράξη της πρόσθεσης (μέχρι εκεί φτάνουν οι ικανότητές μου στη ζωγραφική) κάποια αγοράκια γέλασαν και είπαν ότι η άσκηση με τις καρδούλες είναι μόνο για τα κορίτσια. «Τι εννοείτε, τα αγόρια δεν έχετε καρδούλα;;;» ρώτησα και έμειναν να με κοιτάνε σαν να τους είχα μόλις εξηγήσει το Πυθαγόρειο Θεώρημα.

Ξεκινήσαμε, λοιπόν, μοιράζοντάς τους κόλλες με το παρακάτω ερώτημα και τα δύο αυτά παιχνίδια, χωρίς να αναφέρω τις λέξεις κούκλα και σπαθί.



Όπως ήταν αναμενόμενο, όλα τα αγοράκια διάλεξαν το σπαθί και τα κοριτσάκια την κούκλα.

Στη συνέχεια μοίρασα το ίδιο ερώτημα με τα ίδια αντικείμενα, με τη διαφορά όμως ότι τώρα ήταν χρωματισμένα. (Σε έγχρωμη εκτύπωση για προφανείς λόγους).


Κατάλαβαν ότι κάπου υπάρχει παγίδα και άρχισαν να γελούν αμήχανα αλλά σύντομα διάλεξαν και πάλι παιχνίδι. Το 1/3 των παιδιών άλλαξαν τώρα την επιλογή τους και διάλεξαν το παιχνίδι του οποίου τα χρώματα «ταιριάζουν» στο φύλο τους. Στη συζήτηση που ακολούθησε ακούστηκαν διάφορες γνώμες: «Σπαθί ήθελα πριν, σπαθί ήθελα και μετά», «Τώρα η κούκλα έγινε αγορίστικη» κ.α. ενώ τα παιδάκια που άλλαξαν επιλογή παραδέχτηκαν πως κοίταξαν μόνο το χρώμα και όχι το ίδιο το παιχνίδι.


Έπειτα ακολούθησαν κάποιες εικόνες με τις οποίες προσπάθησα να τους δώσω να καταλάβουν πως τα χρώματα δεν απειλούν την ταυτότητά μας, ούτε τα αντικείμενα που χρησιμοποιούμε, ούτε τα ρούχα ή τα παιχνίδια μας. Είναι κορίτσια, είναι αγόρια και αυτό δεν μπορεί να αλλάξει. Θέλω να είναι ελεύθερα να παίζουν με ό,τι τους αρέσει, να ντύνονται όπως τους αρέσει, να τρώνε, να τραγουδούν και γενικά να ζουν απαλλαγμένα από απαγορεύσεις στερεοτυπικών αντιλήψεων.






















Το δεύτερο μέρος του μαθήματος είχε να κάνει με τα επαγγέλματα. Τους μοίρασα κόλλες με τις παρακάτω εικόνες ζητώντας να αντιστοιχίσουν τα αντικείμενα που αντιπροσωπεύουν διάφορα επαγγέλματα με το πρόσωπο που τα εξασκεί. (άντρας ή γυναίκα). Πριν προλάβω να το διευκρινίσω, ένα αγοράκι με ρώτησε "Κι αν κάποιο το κάνουν και οι δύο;" "Θα το αντιστοιχίσετε και με τους δύο". Όσο εξηγούσα τη δραστηριότητα δεν κατονόμασα τα επαγγέλματα για να μη δώσω "φύλο" στις λέξεις και τα προϊδεάσω. (π.χ. Αυτά τα αντικείμενα έχουν να κάνουν με τη μαγειρική, αυτά με το χτίσιμο κτλ). Για τον ίδιο λόγο επέλεξα μόνο αντικείμενα και όχι ανθρώπινες φιγούρες. (εκτός από το μπαλέτο που όσα αντικείμενα βρήκα παρέπεμπαν σε γυναίκα.)





Σχεδόν όλα τα παιδιά αντιστοίχισαν στη γυναίκα τη μαγειρική, το μπαλέτο και το κομμωτήριο ενώ στον άντρα το χτίσιμο, τον διαιτητή και τον πιλότο. Πολλά παιδιά ωστόσο έβαλαν και στον άντρα το κομμωτήριο και τη μαγειρική κι επίσης τον διαιτητή στη γυναίκα, εξηγώντας πως τα έχουν δει όλα αυτά. Έτσι, προχωρήσαμε στις επόμενες φωτογραφίες με ανθρώπους που εξασκούν επαγγέλματα ασυνήθιστα για το φύλο τους.









Συμφωνήσαμε πως άντρες και γυναίκες μπορούν να κάνουν σχεδόν όλα τα επαγγέλματα. Βέβαια, αυτό έχει να κάνει με τις ικανότητες που απαιτεί το κάθε επάγγελμα, όπως η σωματική δύναμη, η δεξιοτεχνία κ.α. και το ποιοι άνθρωποι τις διαθέτουν.




Ξεκινάει το πρώτο: "Ποδοσφαιριστής ή τραγουδιστής", το δεύτερο: "τραγουδίστρια"... Να μην τα πολυλογώ, φτιάξαμε συγκρότημα και σε λίγο βγάζουμε το CD!



Σχεδόν όλα παραδέχτηκαν ότι το είχαν πει αυτό "όταν ήταν μικρά"! Κι έτσι μιλήσαμε για σύγχρονους σούπερ-ήρωες και πριγκίπισσες.






Και κάποιες χρήσιμες συνήθειες!

Όταν χρειάζεται να τους μοιράσω χρωματιστά χαρτιά για κάποια δραστηριότητα, δε διαλέγω τα χρώματα αλλά δίνω στην τύχη, κάτι που το έχουν συνηθίσει πλέον και λένε και από μόνα τους "Δεν έχει να διαλέγουμε!". Κάτι άλλο που με διευκολύνει πολύ είναι να μην ψάχνω κάθε φορά "αγορίστικα" και "κοριτσίστικα" αυτοκόλλητα και σφραγίδες αλλά να χρησιμοποιώ παρόμοιες φιγούρες για όλους, ζωάκια, μπάλες, σχολικά είδη, ανθρωπάκια κτλ. Πλέον κανείς δεν ξεχωρίζει τα αυτοκόλλητα και μάλιστα γέλασα μια μέρα με ένα αγοράκι που του έτυχε στο τετράδιο αυτοκόλλητο με ένα κορίτσι που τα μαλλιά της ανέμιζαν και είπε: "Χαχα! Εμένα μου έβαλε μια τρελή!"

Κι αυτά γιατί δεν ονειρεύομαι για τα αγόρια μου να γίνουν οι ήρωες των κινουμένων σχεδίων, ατρόμητοι, καταπιεσμένοι, χωρίς ίχνος συναισθημάτων και αδυναμιών, ούτε για τα κορίτσια μου να γίνουν άβουλες πριγκίπισσες που πάντα θα περιμένουν κάποιον να τους σώσει. Θέλω να σώζονται μόνες τους (όπως και για τα αγόρια μου) και αργότερα να σώζουν κι άλλους.




32 σχόλια:

  1. Δεν έχω λόγια! Συγχαρητήρια συναδέλφισσα!Το κλέβω! Δεν έχεις αντίρρηση;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Εύγε συνάδελφε! Υπέροχη ιδέα! Καταπληκτικό υλικό! Εξαίρετη οργάνωση των δραστηριοτήτων & διαφωτιστικότατη η ανάρτηση!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Εκπληκτικός τρόπος να ευαισθητοποιηθούμε όλοι μας στα έμφυλα στερεότυπα . Συγχαρητήρια !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Θα το κλέψω κι εγώ συναδελφισσα! !!!!Εξαιρετικό και ως άρθρο και ως ιδέα και ως υλοποίηση!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Εκπληκτική ιδέα πραγματικά! Εξαιρετική δουλειά και μπράβο σου που το μοιράζεσαι μαζί μας!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Εξαιρετικό!Μπορώ να το χρησιμοποιήσω απ΄ότι κατάλαβα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Σας ευχαριστώ πολύ! Φυσικά και μπορείτε να χρησιμοποιήσετε όλο το υλικό (στην τάξη σας)!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Κάντε μια χάρη σε όλα τα παιδιά και τους γονείς αυτής της χώρας: κλωνοποιήστε τον εαυτό σας και μοιράστε τον στα σχολεία! Ευχαριστώ εκ των προτέρων :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Υπεροχο.. Δειχνει πραγματικο πολύ ενδιαφερον προς τα παιδια, πραγματικη ενασχοληση για ένα τοσο σημαντικο θέμα διαπαιδαγώγησης, το οποιο αργοτερα γινεται σταση ζωης. Αν και δεν είμαι εκπαιδευτικος, το "κλεβω" για τα παιδακια μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ακριβώς! Από την παιδική ηλικία διαμορφώνεται ο χαρακτήρας των ανθρώπων. Εμείς τα "πλάθουμε" με άλλα λόγια! Καλή διασκέδαση με τα παιδάκια σας!

      Διαγραφή
  10. δεν εχω λογια...το ζητημα των εμφυλων ταυτοτητων παραμελειται πολυ συχνα και ειναι τοσο σημαντικο...μπραβο σας...!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Καταπληκτικό. Ειμαι δικηγορος και σ´ενα συμβολαιο που κρατουσε ωρες χητηςα συγγνωμη επειδη ηθελα να τσεκαρω τι κανει το μωρο στο σπιτι. Ο συναδελφος δικηγορος χωρισμενος που μεγαλωνε αυτος το γιο του μου απαντησε:" Προς θεού συναδελφε! Μάνες ειμαστε κι εμεις και καταλαβαινουμε!!!" Καθε εόλος μπορει να ταιριαξει σε καθε φύλο...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Συγχαρητήρια! Είστε πηγή έμπνευσης!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Εξαιρετική ανάρτηση και υπέροχες ιδέες,σε ευχαριστώ που τις μοιράστηκες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Μα τι εξαιρετική δουλειά ήταν αυτή που κάνατε!!! Τα θερμά μου συγχαρητήρια!!!! Μπράβο σας!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Μπράβο, Μπράβο κι από μένα!!! Εκπληκτική προσέγγιση στερεοτύπων! !!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. !!!!!!!!!!!!!!! Μπράβο σας! Δεν έχω λόγια!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. φοβερός ο τρόπος προσέγγισης του θέματος!!! μπράβο σας!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Δε μπορώ να φανταστώ κάποιον να διαβάζει το άρθρο και να μη μένει άφωνος. Ήταν απίστευτη πηγή έμπνευσης για μένα που άσπρισαν τα μαλλιά μου στα σχολεία κι ακόμα δεν έχω μάθει τίποτα :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. τέτοιες δουλειές δεν πρέπει να αργοπορούν....πολλά μπράβο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Προσπάθησα να κάνω το ίδιο πριν 3 χρόνια σε σχολείο που δούλευα ως εκπαιδευτικός θεατρικής αγωγής με ανάλογες δραστηριότητες και θεατρικούς αυτοσχεδιασμούς. Διαμαρτυρήθηκαν (συγκεκριμένοι) γονείς, το θέμα πήρε διαστάσεις, η διευθύντρια ίσες αποστάσεις. Το project (εγκεκριμένο από την διεύθυνση πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης) σταμάτησε. Χρειάζονται σεμινάρια για εκπαιδευτικούς και γονείς. Χρειάζεται ευαισθητοποίηση στα ΜΜΕ (σκεφτείτε τα στερεότυπα που αναπαράγουν οι ελληνικές σειρές που βλέπουν τα παιδιά).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Συναδελφοι,θα ηθελα να παρατηρησω οτι πρωτα οικοδομουμε σταθερη ταυτοτητα στο παιδι , ξεκινωντας απο τα φυσικα χαρακτηριστικα του ανθρωπου (π.χ. ειμαι κοριτσι) και κατοπιν αποδομουμε τυχον αρνητικα στερεοτυπα ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή