Σάββατο 27 Σεπτεμβρίου 2014

Πριν γίνεις δάσκαλος…



Τα κυριότερα χαρακτηριστικά του επαγγέλματός μας τα ξέρεις: Εύκολο ωράριο, εργασία με πιτσιρίκια, πολλές μέρες διακοπές, τεράστια άδεια το καλοκαίρι. Ο μισθός όχι μεγάλος, αλλά καλύπτει τις βασικές σου ανάγκες. Κάπου εδώ όμως γίνεται η παρεξήγηση. Δεν πρόκειται για δημοσιοϋπαλληλίκι.


Επιλέγοντας να γίνεις δάσκαλος, δεν επιλέγεις επάγγελμα αλλά τρόπο ζωής. Η τάση για διδασκαλία θα εμποτίσει όλη σου την ύπαρξη. Η δουλειά σου δε θα εξαντλείται στο σχολικό ωράριο, θα είσαι δάσκαλος και μετά. Για να πάρεις μια ιδέα, σου δίνω μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα:


Όλοι οι υπόλοιποι: «Επιτέλους Σαββατοκύριακο! Θα λιώσω!»

Οι δάσκαλοι: «Επιτέλους Σαββατοκύριακο! Θα ξεκουραστώ λίγο και θα ετοιμάσω υλικό και δραστηριότητες που δεν προλαβαίνω μεσοβδόμαδα!»

Όλοι οι υπόλοιποι: «Τι είναι αυτά τα σκουπίδια; Πέταξέ τα!»

Οι δάσκαλοι: «Αυτές τις κορδέλες μην τις πετάξεις, θα τις χρειαστώ για τις χριστουγεννιάτικες κάρτες. Και το πλαστικό μπουκάλι το θέλω για το πείραμα με την πίεση.»

Όλοι οι υπόλοιποι: «Τι όμορφο μέρος είναι αυτό!»

Οι δάσκαλοι: «Τι όμορφο μέρος είναι αυτό! Θα προσπαθήσω να κανονίσω επίσκεψη με τους μαθητές μου!»


Αρχίζεις να πιάνεις το νόημα; Πάμε τώρα στη δουλειά με τα πιτσιρίκια. Ευκολάκι θα μου πεις. 4 φορές το 6 μας κάνει 24 και ο Οδυσσέας έκανε 10 χρόνια να γυρίσει στην Ιθάκη. Πίστεψέ με, θα κουραστείς περισσότερο από τον Οδυσσέα. Παίρνεις στα χέρια σου ανθρώπινα πλάσματα και οφείλεις να τα κάνεις Ανθρώπους. Να είναι σε θέση να σκέφτονται, να κρίνουν, να αποφασίζουν, να διεκδικούν, να σέβονται, να αγαπούν. Να προσπαθούν για το καλό και να μάχονται το κακό.


Σαν δάσκαλος έχεις κι άλλο χρέος. Θα είσαι υποχρεωμένος να πάρεις μέρος στις μεταβολές του κόσμου. Να πασχίσεις για να τον βελτιώσεις. Να υπερασπιστείς τους αδύναμους και να διορθώσεις τις αδικίες. Να δώσεις ελπίδα, να καθοδηγείς και να εμπνέεις. Δεν έχεις δικαίωμα να λυγίσεις στις αντιξοότητες που σίγουρα θα συναντήσεις επειδή η κοινωνία βασίζεται σε πεπαιδευμένους ανθρώπους σαν εσένα. Θα το αντέξεις; Αν δεν το αγαπήσεις, δε θα «επιβιώσεις». Οτιδήποτε λιγότερο σε καθιστά ακατάλληλο. Διάλεξε καλύτερα να κάνεις κάτι άλλο.


Με δυο λόγια ο δάσκαλος είναι φλόγα και στίγμα. Πρέπει να μοιράζει τη φλόγα του και να αφήνει το στίγμα του.


Σου φαίνεται βουνό όλο αυτό; Πράγματι είναι. Υπάρχει όμως και επιβράβευση. Θα επιλέξεις στ’αλήθεια το πιο όμορφο επάγγελμα και ξέρεις γιατί; Επειδή μόνο εμείς φεύγουμε κάθε μέρα από τη δουλειά μας κρατώντας λουλούδια στα χέρια...

15 σχόλια:

  1. Απλά υπέροχο κείμενο συναδέλφισσα! Όλα αυτά τα ακούω κάθε μέρα από την μερίδα των αξιόλογων καθηγητών μου-είμαι τελειόφοιτη φοιτήτρια στο Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης και είμαι περήφανη που θα γίνω δασκάλα για όλα αυτά που αναφέρεις σε αυτό το κείμενο και σε πολλά προηγούμενα! Σε διαβάζω καιρό τώρα και ειλικρινά αξίζεις συγχαρητήρια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σ'ευχαριστώ πολύ, Ειρήνη! Καλό πτυχίο σου εύχομαι και γρήγορα να σε έχουμε στην "οικογένειά" μας!

      Διαγραφή
  2. Σε ευχαριστώ κι εγώ πολύ, ανυπομονώ να μπω σε αυτήν την οικογένεια!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πολύ ωραία τα λες συναδέλφισσα, αλλα δυστυχώς υπάρχει και η σκληρή πραγματικότητα!!!! Υπάρχει ενα μεγαλο ποσοστό συναδέλφων που εχουν τη νοοτροπία δημοσίου υπαλλήλου/διεκπεραιωτή υλης!!!!! Οχι οτι κι εγω δεν πεφτω σ'αυτη την παγιδα καποιες φορές αλλα θελω να πιστευω ότι κρατάω τις ισορροπίες και δε με νοιάζει μόνο να τελειωσω τη διδακτέα υλη!!! Συνέχισε τις ωραίες σου αναρτήσεις!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η νοοτροπία δημοσίου υπαλλήλου δεν έγκειται τόσο στο γεγονός ότι αγχώνονται με την ύλη όσο στο ότι λένε να βγει όπως όπως το 7ωρο και σπίτι μετά! Κι εγώ κοιτάω την ύλη αλλά δεν θα σκάσω αν δε βγει ολόκληρο κάποιο βιβλίο! (μου έχει συμβεί πολλές φορές!). Εξάλλου αν είμαστε σωστοί και δεν κ@λ@βαράμε στην τάξη κανείς δεν μπορεί να μας πει τίποτα! Τόσα προλάβαμε τόσα κάναμε!

      Διαγραφή
    2. polloi feugoun me louloudia apo thn douleia tous ( kurios nuxterines douleies)...alla den einai auto to thema.

      lipame pou tha eimai ego autos pou tha skasei thn oneirikh sapounofouska pou kapoioi exoun kabalisei.......alla parte enan abaka kai arxiste tis prostheseis...

      posoi apo autous pou teliosan ta teleutea 10 xronia blepoun to epaggelma tou daskalou os lhtourghma?

      posoi daskaloi sthn prosopikh sas poria san mathites kanan sosta thn douleia tous?

      posoi sunadelfoi sas daskaloi/kathigites thn kanoun sosta shmera?

      kanate thn prosthesh?.....osoi eimaste mesa sto xoro kseroume kala thn apanthsh.

      tora oson afora... thn kathodhgish...thn prostasia ton adunamon kai thn diorthosh ton adikion.....tha to labo oti malon se sunephre o istros kai ksefhges giati diaforetika tha se enhmeroso oti badizeis se polu pareksigisima monopatia.

      "ton donkixotismo mou mesa"...pou tha elege kai o pappous mou an htan idiokthths anemomulou.

      X

      Διαγραφή
    3. Δεν μπορώ να φανταστώ κάποιον άξιο σαν δάσκαλο που να αντιδράει τόσο πολύ στην περιγραφή του λειτουργήματός μας. Το συμπέρασμα δικό σου. Σταμάτα λοιπόν να αφήνεις σε όλες μου τις αναρτήσεις τα άσχετα σχόλιά σου γιατί με ζαλίζουν και τα greeklish...

      Διαγραφή
    4. malista..

      apo pote h perigrafh tou leitourghmatos mas , pou egine apo esena...egine ksafnika kritirio gia thn aksioshnh enos daskalou?...pare mia bathia anasa kai xalarose...ora einai na mas peis oti tha diabazete sta sxoleia kathe proi prhn arxhsei to mathima...."hmarton" pou leei kai o Georgiou.

      ekatses egrapses ena "fantastiko", "monadiko", "uperoxo", "trisypostato" "trisdiastato" kai "trisorthogonio" keimeno kai meta ti? Ta anereses ola mesa se 2 seires...

      "stamata na grafeis"..."asxeta sxolia"...."me zalizoun ta greeklish"
      pou phge h upomonh? , h karterikotita? , to anoixto mialo sto diaforetiko kai sto antitheto?...duskoleuome na se fantasto se mia aithousa me 25 protakia pou to kathena tha zhta to diko tou.....opos epishs se mia aithousa me megalhtera paidia pou tha ekfrazoun kai tha rotoun to diaforetiko....den shzito gia ta hroika paidakia metanaston h roma pou tha paleboun me thn grafh kai pou tha anapoleis ta greeklish mou.

      agaphth mou....mhn tsimpas...den se ksero kai ta sxolia mou den exoun stoxo esena prosopika.....allo pragma thelo na toniso kai an akoma den mporeis na to deis den peirazei...isos na mhn einai akoma h ora na to deis....ase omos kai to diaforetiko na akougete, an psaxneis mono xeirokrothtes mporeis na to rhthmiseis na mhn grafonte sxolia.....kai ego kata ton aprilh tha sou sthlo mia stolh suntamatarxh, ena konto moustaki kai 3 kila gupso na goustareis ;)

      " thn xounta mou mesa"....pou tha elege kai o pappous mou me perisia xara

      X



      Διαγραφή
  4. Η κοπέλα προφανώς και αναφέρεται στους ευσυνείδητους δασκάλους οι οποίοι και έχουν πάρει τον ρόλο και το επάγγελμα τους στα σοβαρά. Και αυτά που εσύ γράφεις Ανώνυμε ναι όντως δεν είναι τόσο μακριά από την πραγματικότητα, προσπαθείς νάσαι ρεαλιστικός και καλά κάνεις. Δεν χρειάζεται όμως και να είσαι τόσο απόλυτος. Ναι είναι αλήθεια πώς στο διάστημα 2000-2010 πολλά άτομα επέλεγαν να πάνε για δάσκαλοι καθώς θα είχαν καλό μισθό(καλά τότε όλοι είχαν αλλά πρέπει να υπάρχει κ ένας αξιοπρεπής μισθός, όχι και τρελός) και ΑΜΕΣΗ επαγγελματική αποκατάσταση. Ωστόσο σίγουρα υπήρχαν κ πολλοί που το αγαπούσαν ενώ κ οι πιο πολλοί σίγουρα δεν πήγαν σιχαινόμενοι τα παιδιά. Για τα παιδιά που όμως από το 2011 κ μετά επέλεξαν τα Παιδαγωγικά γνωρίζοντας την αδιοριστία που υπάρχει και που αν τους πάρουν δεν θα πάρουν τρελούς μισθούς τι έχεις να πεις? Οι πιο πολλοί απο αυτούς μπήκαν με την προοπτική ας με πάρουν όποτε με πάρουν, τουλάχιστον θα εργαζομαι απο κει και πέρα σε κάτι ευχάριστο. Τώρα αν εσένα δεν σου έτυχαν άξιοι εκπαιδευτικοί δεν σημαίνει πως δν υπάρχουν, πχ κ σε μένα σε καθε τάξη υπήρχαν μονο κανα 2 αλλά ντάξει ας ελπίσουμε πως έχει αλλάξει η νοοτροπία... η παλιά πάντως με την νέα γενιά εκπαιδευτικών διαφέρουν αρκετά με την παλιά να έχει πιο έντονο το υπαλληλικό στοιχειο (σκεψου κ σε τι εποχες διοριστικαν). Όσο για την Έλενα την άποψη της είπε, μεταξύ ενηλίκων, ανθρωπός είναι, μπορεί να αγανακτησε. Τα παιδακια προφανως και τα αντιμετωπίζει αλλιώς. Έτσι είναι συνήθως. Τα ερωτήματα πάντως που έθεσες είναι υπαρκτά προβλήματα, ας μην γκρεμίζουμε όμως και την ελπίδα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Mark, δεν είναι θέμα αγανάκτησης! Έχω βάλει ρύθμιση να δέχομαι σχόλια και από ανώνυμους επειδή ποντάρω στο γεγονός ότι απευθύνομαι σε εκπαιδευτικούς ή γενικά ανθρώπους που είναι σε θέση να συζητήσουν.Βέβαια, αυτό σημαίνει πως θα πρέπει να περιμένω και κριτική. Ο συγκεκριμένος όμως Ανώνυμος (ανώνυμος φυσικά!) μπαίνει σε κάθε ανάρτηση και αφήνει ειρωνικότατα σχόλια βγάζοντας μένος προς το πρόσωπό μου, κάθε άλλο δηλαδή παρά διάθεση για ανταλλαγή απόψεων. Σ'ευχαριστώ για το σχόλιό σου. Καλό απόγευμα!

      Διαγραφή
  5. Α οκ, σορρυ τότε απλώς έτσι συμπέρανα και εγώ βλέποντας την... ιδιαίτερη σχέση σας που περιγράφεις. Καλά κάνεις κ επιτρέπονται σχόλια δίχως περιορισμό (δεν έχουν κ όλοι google account πχ) μιας κ πλέον αρκετοί εκπαιδευτικοί και φοιτητές πτδε βλέπουν τα άρθρα σου (φαίνεται κ από το φβ). Συνέχισε έτσι (βλεποντας καθε ειδους σχόλια)κ μπράβο που απαντας και στα σχόλια (πολλοί blogger δε το κάνουν)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. lol

      ekei pou leo ti kathome kai apanto se kati toso pseutiko kai epitideumeno...erxese kai mou dhneis allh mia othish na grapso pali....

      sxoliasa mono 3 post sou ( tou septembriou)...den apokalesa kanenan anohto...oute anaksio san daskalo opos ekanes esu...ola mou ta sxolia eixan erothmata epi ths ousias pou den mphkes sthn diadikasia na ta sxoliaseis...idika ekeina me tis "1-2 meres xamenhs proipyresias"...o logos? profanhs apla perimenes na akouseis ton hxo ton xeirokrothmaton tipota allo....

      den se ksero...ta sxolia mou den exoun stoxo esena (ante pali)......pali tha gino aggelioforos kakon mhnimaton...alla o aksonas ths Ghs den pernaei apo esena....

      kala kaneis kai grafeis auta pou grafeis...einai profanes pios einai o skopos sou..kai euxome kalh tuxh sto psarema psifon otan tha to arxiseis...

      oso gia to "anonhmos" pou egrapses kai to pliktrologio sou gemise ksidi.....giati den sou aresei? an me legan kosta Psaxnopsifous h Giorgo Nakousteitoonomamou tha mporousen na apanthseis?

      mhn petas thn mpala sthn kerkida.....an exeis kati na peis gia ta sxolia mou exe kalos...prospathontas na to pas sthn prosopikh antiparathesh to mono pou kataferneis einai na ektithese perisotero kai na kaneis ta koimena sou akoma pio "plastika"

      Agaphte Mark

      epi ths ousias......sumfono oti uparxoun kai anthropoi pou to kanoun giati to agapoun, alla distuxos polles fores autoi pou kratane thn paidia exoun na antimetopisoun kai olous autous tous kareklokentaurous kai olous autous pou spekoularoun sthn plath tous....onomate den leme..oikogeneies den thigoume.

      kai gia na prolabo kapoious...den theoro ton eauto mou amoiro euthinon h oti kano teleia thn douleia mou....prospatho na ginome kalhteros mesa sthn douleia mou xoris na khnigo thesoules...fhmh h xeirokrothmata.

      "ta palamakia mou mesa"....pou tha elege kai o pappous mou an pote empene sthn diadikasia na se kanei xaroumenh.

      X





      Διαγραφή
    2. Όχι ό,τι θέλω να πάρω μέρος σαυτήν την περίεργη αντιπαράθεση σας αλλά εκεί που λες σχετικά με το ψάρεμα ψήφων στο οποίο αποσκοπεί εκείνη, αυτό δεν το ξέρεις για να το λες. Και γενικά δεν νομίζω κάτι ανάλογο, άλλωστε υπάρχουν πολλά blogs δασκάλων (εν ενεργεία και μη). Άποψη μου. Τώρα αυτό που λες ναι είναι ένα θέμα που αφορά πολλούς δημόσιους τομείς σε πολλές χώρες και όχι μόνο την Δημόσια Εκπαίδευση. Λόγω πάντως της ιδιαιτερότητας του επαγγέλματος, όσοι το εξασκούν δεν θα έπρεπε να κυνηγούν υψηλές διοικητικές θέσεις (δεν εννοώ πχ διευθυντής δημοτικού ή υπάλληλος πρωτοβάθμιας) για ευνόητους λόγους..Καλά κανείς δεν είναι τέλειος απλά βελτιώνεσαι. Ας ελπίζουμε σε καλύτερα

      Διαγραφή
  6. Ανωνυμε μην είσαι απόλυτος!!!
    Τέλειωσα περισυ το Παιδαγωγικο και με προσέλαβαν σε ένα νεο ιδιωτικο με δασκάλες της ηλικίας μου!!Θέλάμε όλες να γίνουμε δασκάλες και δινουμε τη ζωή μας και το χρόνο μας σ αυτο που κάνουμε χωρις ο μισθος μας να διαφέρει απο του δημοσίου. Και πίστεψε με αυτα που λέει η αναρτηση ισχύουν!!!Τουλάχιστον για μενα και πολλους άλλους εκπαιδευτικούς που ξέρω!Μάλλον δεν έχεις καλά πρότυπα..Η νέα γενια δασκάλων πάντως είναι πολύ μπροστα!
    Δεν καταλαβαίνω ποιο είναι το πρόβλημά σου καθως βλέπω ότι εκτος από το να μας θίξεις τη σκληρη πραγματικότητα, που δε λεω υφίσταται, βγάζεις και τα αποθημένα σου....

    Υ.Γ. Καλά ε αυτο με τις κορδελες και τις εκδρομες ισχυει όσο δεν πάει!!!Εχεις δικιο...γίνεται τρόπος ζωής...

    ΑπάντησηΔιαγραφή